Daar kun je mee thuis komen ! Iedereen kent ze wel de overheidscampagnes voor veilig rijden. De grote vraag is, werken deze campagnes wel? Zijn er na invoer van deze campagnes minder verkeersongelukken? Uit onderzoeken van het International Transport Forum van het OECD blijkt dat er een grote daling is van het aantal verkeersongevallen sinds 2008. Zij beweren dat dit niet het gevolg is van de overheidscampagnes, maar voornamelijk door de economisch crisis.

Uit verschillende onderzoeken is aangetoont, dat werkloosheid en financiële crisis van groot invloed kan zijn op de aantal verkeersongelukken. Het laatste onderzoek van het OECD verdeeld ze in 3 scenario’s

Minder auto’s op de wegen

  • Mensen laten de auto vaker staan, gaan liever carpoolen of met de fiets of openbaar vervoer. Was het een goed voornemen om dit jaar je rijbewijs te behalen, dan is dat naar volgend jaar verschoven. De aantal auto’s  op de Nederlandse wegen is dus afgenomen door toedoen van financieel moeilijkere tijden.
  • De grootste risicogroep voor verkeersongelukken is toe te delen naar jongeren. Gezien de bezuinigingen van ouders en mede door werkloosheid ouder(s) en van jongeren, wordt het behalen van een rijbewijs meestal op een langere baan geschoven. Nu er minder jongeren op de Nederlandse wegen zijn, zijn er ook minder verkeersongevallen, aldus volgens het onderzoek van het OECD.
  • Als laatste bewering zegt het OECD dat veel mensen verantwoordelijker omgaan als de link er zit met geld. Denk aan bijv. minder hard rijden om brandstof te besparen, dagjes uit in plaats van vakantie, thuis eten in plaats van uiteten.

De Rijscholen Concurrent

Uit metingen van verschillende Europese landen is gebleken dat er sinds 2008 ( het begin van de economische crisis) minder aantal verkeersdoden zijn gemeten. Of dit komt door de crisis, ik weet het niet. Wel zien wij nog vele jongeren die zich dagelijks bij De Rijscholen Concurrent aanmelden voor autorijlessen. Veel van deze kandidaten vallen onder de 2toDrive regeling en zijn 16,5 jaar. Onderzoeken van de 2toDrive laat weer zien dat – sinds de komst van 2toDrive – er minder verkeersongelukken plaatsvinden waarbij jongeren bij betrokken zijn.